کاربرد انواع نریشن تبلیغاتی و آموزشی برای کسب‌وکارها
 نریشن هنر تبدیل متن به کلام تاثیرگذار است و استفاده از آن در محتواهای ویدیویی، آموزشی، تبلیغاتی و ... باعث جذاب‌تر شدن محتوا برای مخاطبان می‌شود. استفاده از صدای گوینده متناسب با موضوع محتوا کیفیت کل کار به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد. از این رو تمام صنایعی که به تبلیغات، آموزش و انتقال اطلاعات نیاز دارند می‌توانند با کمک گرفتن از نریتورهای حرفه‌ای، محتوای تاثیرگذارتری را برای مخاطبان آماده کنند.
 
 

گویندگی و نریشن فقط برای تولید پادکست یا کتاب صوتی کاربرد ندارد بلکه به منظور تاثیرگذاری بیشتر در سایر محتواها نیز استفاده می‌شود. ما در این بخش قصد داریم تا مهم‌ترین موارد استفاده از خدمات گویندگی و نریشن را به صورت مختصر توضیح دهیم.

گویندگی ویدیو آموزشی: در تولید محتوای آموزشی استفاده از صدا و تصویر به صورت همزمان تاثیر دوچندانی بر یادگیری افراد دارد. اغلب انسان‌ها تصاویری که می‌بینند را نسبت به کلماتی که می‌شنوند بهتر به خاطر می‌سپارند. به همین دلیل آموزش بصری بهتر از سایر روش‌های آموزشی معرفی شده است.

در ویدیوهای دیگر، برای اینکه محتوای تصویر برای مخاطب، کسل‌کننده نشود باید هر یک 90 ثانیه صحنه‌ها تغییر کند. اما در تولید بیشتر فیلم‌های آموزشی نمی‌توان هر 90 ثانیه صحنه را تغییر داد. بنابراین یکی از روش‌های جذاب‌تر کردن این نوع ویدیوها استفاده از نریشن است. در واقع اگر مخاطبان نتوانند با صدای یک ویدیو ارتباط برقرار کنند قطعا ادامه آن را تماشا نخواهند کرد. به همین دلیل گویندگی ویدیو آموزشی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

 

مهم‌ترین نکات برای ضبط نریشن ویدیو آموزشی

* استفاده از کلمات ساده: اگر شما از متن تخصصی با کلمات سخت برای توضیح مطالب آموزشی استفاده کنید مخاطب نمی‌تواند معنای آن را درک کند؛ بنابراین مجبور است ویدیو را قطع کرده و به دنبال معنی کلمات بگردد. او بعد از تکرار چندباره این اتفاق قطعا خسته شده و دیگر ادامه ویدیو را تماشا نمی‌کند. در نتیجه به خاطر این نکته به ظاهر ساده مخاطبتان را از دست می‌دهید. ساده‌نگه داشتن لحن نریشن، کوتاه کردن توضیحات و استفاده نکردن از کلمات سخت می‌تواند تاثیر زیادی بر یادگیری مخاطبان و ایجاد احساس رضایت در آن‌ها داشته باشد.

* انتخاب نریتور: انتخاب نریتور باید با توجه به موضوع محتوا و پرسونای مخاطبان انجام شود. بنابراین قبل از انتخاب نریتور باید به دقت، نوع محتوا و هدف از تولید آن را مشخص کنید. به عنوان مثال فرض کنید که گویندگی یک ویدیوی آموزش جدول ضرب برای کودکان دبستانی را به گویندگانی با صدای بم بسپارند. در چنین شرایطی قطعا خروجی کار برای مخاطبان کم ‌سن‌وسال این ویدیو، جذاب نخواهد بود؛ چون  کودکان نمی‌توانند با آن صدا ارتباط برقرار کنند.

*‌ روایت داستان در ویدیو آموزشی: در این بخش، منظور ما از داستان، شخصیت‌پردازی یا قصه‌گویی نیست بلکه ادامه دادن محتوا با یک ریتم خاص و البته استفاده از مثال‌های جذاب است. این کار کمک می‌کند ویدیوی شما از حالت یکنواختی خارج شود. علاوه‌بر این‌ باعث افزایش تمرکز مخاطبان و بالا رفتن میزان یادگیری آن‌ها می‌شود. بنابر دلایل گفته شده بهتر است که ویدیو آموزشی را با یک ریتم هیجان‌انگیز شروع کرده و با پایان جذاب تمام کنید. 

 

 

نریشن ویدیو تبلیغاتی: نریشن یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر ویدیوهای تبلیغاتی است. کمتر فیلم تبلیغاتی‌ای را می‌بینید که بدون دیالوگ ضبط شود زیرا زمان این نوع محتواها کوتاه است در نتیجه نمی‌توان بدون دیالوگ مفاهیم را انتقال داد. بنابراین نریشن یکی از عناصر اصلی ویدیوهای تبلیغاتی است زیرا حس‌وحال ویدیو را مشخص کرده و به آن هویت می‌بخشد. صداگذاری در ویدیوهای تبلیغاتی حساسیت بیشتری نسبت به سایر محتواهای ویدیویی دارد چون هر صدا و موزیکی که پخش می‌شود باید باعث ایجاد هیجان در بین مخاطبان شود.

از طرفی صدایی که انتخاب می‌کنید سبک ویدیو را مشخص می‌کند. به عنوان مثال استفاده از صدای جدی و بم در یک فیلم تبلیغاتی مرتبط با مشکلات اجتماعی می‌تواند میزان اثرگذاری آن را مشخص کند. برای رسیدن به این هدف باید از یک نریتور یا گوینده حرفه‌ای استفاده کنید. تمام موارد گفته شده به شرطی اتفاق می‌افتند که شخص مناسبی وظیفه گویندگی  پروژه را بر عهده بگیرد. از جمله دلایلی که اهمیت حضور یک نریتور حرفه‌ای را مشخص می‌کند عبارتند از:

* صداگذاری احساسات مخاطب را هدف قرار می‌دهد. یک گوینده حرفه‌ای می‌تواند با تغییر لحن خود در بخش‌های مختلف میزان شادی، هیجان، تعجب و ... را در ذهن بیننده مشخص کند. این ویژگی تفاوت بین صداگذاری با نرم‌افزار و استفاده از گوینده حرفه‌ای را به خوبی نشان می‌دهد. 

* صداگذاری مناسب باعث شناخت بیشتر مخاطب از برند شما می‌شود. صداهایی که صوت دلنشینی ندارند نمی‌توانند مخاطبان را به دیدن ادامه ویدیو یا فکر کردن در مورد هدف تولید آن تشویق کنند. 

* جلب اعتماد مخاطب اگر مهم‌ترین هدف تبلیغات نباشد قطعا یکی از مهم‌ترین ‌آن‌ها است. استفاده از یک نریتور حرفه‌ای کمک می‌کند مخاطب شناخت بیشتری از محصول شما پیدا کرده و با آن احساس همزاد پنداری کند.

 

صداگذاری بر روی مستند: مستند فیلمی است که یک اتفاق یا جریان واقعی را روایت می‌کند. موضوع این روایت می‌تواند هر چیزی باشد. مثل: مستند اجتماعی، حیات وحش، سیاسی و ... . برای اینکه بتوانیم حس واقعی این تصاویر را به بینندگان القا کنیم باید از یک صدای آشنا و دلنشین که مناسب با حال‌وهوای موضوع فیلم است استفاده کنیم. برای این کار در ابتدا صداهای اضافه محیط حذف می‌شوند و به فراخور موضوع مستند، موزیک و صدای مناسب بر روی آن قرار می‌گیرد. این کار تاثیر زیادی بر روی جذب مخاطب و دیده‌شدن بیشتر آن مستند خواهد داشت. 

ضیط صداهای اپراتوری: داشتن IVR اختصاصی به شرکت‌های دولتی و خصوصی کمک می‌کند تا مراجعین یا مشتریان خود را به بهترین نحو راهنمایی کنند. IVR مخفف عبارت Interactive Voice Response و به معنی پاسخ صوتی است. وظیفه اصلی این قابلیت در سیستم‌های پاسخگویی تلفنی این است که تماس‌های واردشده را به بخش‌های مختلف که فرد تماس گیرنده نیاز دارد هدایت می‌کند. داشتن این سیستم به شما کمک می‌کند در نظر مخاطبان خود شرکتی حرفه‌ای یا اصطلاحا کاردرست به نظر برسید. لازمه داشتن چنین سیستمی در ابتدا ضبط صدای یک نریتور است. گوینده‌ای که صدای اپراتور را اجرا می‌کند باید صوت مناسبی برای این کار داشته باشد. 

 

اگر قصد صداگذاری و نریشن بر روی محتوای صوتی و تصویری را دارید ...

همانطور که در قسمت‌های قبل گفتیم استفاده از خدمات گویندگی و نریشن  برای اهداف مختلف میزان اثرگذاری آن را دو چندان می‌کند. اما این به شرطی است که نریشن انجام شده مناسب با نوع محتوا و البته هدف انجام آن باشد. استودیوی تبلیغاتی انعکاس با ارائه خدملت گویندگی و نریشن می‌تواند محتوای صوتی باکیفتی را برای استفاده در بخش‌های تبلیغاتی ،آموزشی، خدماتی و ... تولید کند. اگر قصد استفاده از خدمات صداگذاری و نریشن را دارید می‌توانید با ما تماس بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید

درآمد شغل گویندگی و دوبله در ایران
درآمد شغل گویندگی و دوبله در ایران

درآمد گویندیگی به عوامل مختلفی مثل داشتن صدای دلنشین، مهارت در ادای درست کلمات، پشتکار برای یادگیری بیشتر تکنیک‌های گویندگی و ... دارد. مهارت‌های دیگری نیز مثل یادگیری زبان دوم و ویراستاری نیز به افزایش درآمد شما به عنوان یک گوینده کمک زیای می‌کند.

9 مورد از مهم‌ترین اصطلاحات گویندگی
9 مورد از مهم‌ترین اصطلاحات گویندگی

اصطلاحات گویندگی یا لغت‌نامه گویندگی عبارت‌هایی است که گویندگان و افراد مرتبط با این حرفه به صورت متداول از آن‌ها استفاده می‌کنند. این اصطلاحات عموما برای نقش گویندگان به کار می‌رود. به طور مثال رُل‌گو یا رئال‌گو و ... اصطلاحاتی هستند که جایگاه گوینده را مشخص می‌کنند.

گویندگی چیست ؟ ویژگی‌های گوینده حرفه ای ؟
گویندگی چیست ؟ ویژگی‌های گوینده حرفه ای ؟

اگر قصد تبدیل شدن به یک گوینده حرفه‌ای را دارید در قدم اول باید با مهم‌ترین نکات این حرفه یعنی اصول گویندگی و فن بیان آشنا شوید. داشتن مهارت فن بیان و گویندگی به شما کمک می‌کند احساسات خود را راحت‌تر انتقال دهید.

تجهیزات و لوازم ضروری برای استودیو ضبط صدا
تجهیزات و لوازم ضروری برای استودیو ضبط صدا

ضبط کردن یک فایل صوتی در خانه بجز مهارت نیاز به تجهیزات هم دارد. اگر می‌خواهید یک استودیو ضبط صدای خانگی داشته باشید باید مهم‌ترین تجهیزات ضبط صدا مثل: میکروفون، کارت صدا، هدفون، اسپیکر مانیتورینگ و اتاق آکوستیک یا اتاقک آکوستیک را فراهم کنید. داشتن تجهیزات دیگری مثل پایه میکروفون، برای شما مفید است اما ضروری نیست.

دیدگاه ها

  1. سام دبیری

    شما کلاس هم برگزار میکنید؟

    1. Enekas

      سلام بله. لطفا جهت هماهنگی با استودیو تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

از کجا شروع کنم؟

ما گوش دادن رو خوب تمرین کردیم

برای این که بتونیم کار شما رو خوب انجام بدیم، باید بتونیم نکات مد نظر شما رو خوب گوش کنیم.
برای همین، اولین قدم صحبت کردن ما با همدیگه است.

۰۲۱-۲۲۸۴۴۸۴۶