کتاب صوتی چیست ؟ کاربرد آن برای نویسندگان و ناشران

به فایل صوتی که محتوای آن شامل متن کتاب، مجله، مقاله و ... است کتاب صوتی یا کتاب گویا می‌گویند. این محتوای صوتی در ابتدا با هدف آموزش نابینایان طراحی شد اما به مرور زمان به ابزاری برای سهولت کتاب‌خوانی و البته آموزش افراد مختلف تبدیل شد. استفاده از کتاب صوتی در فضاهای آموزشی تاثیرات مثبت زیادی مثل افزایش یادگیری و به خاطر سپردن مطالب را دارد. بیشتر کتاب‌های صوتی به سبک نمایشنامه‌خوانی ضبط می‌شوند. به بیان ساده‌تر گویندگان کتاب صوتی محتوای آن را در قالب داستان روایت کرده و از لحن‌های مختلفی برای شخصیت‌های مختلف کتاب استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود مخاطب از شنیدن خسته نشود و کتاب را تا انتها ادامه دهد زیرا دیگر با یک صدای یکنواخت و خسته‌کننده سروکار ندارد.

 

کتاب صوتی چیست؟

در سال 1931 کنگره آمریکا طرح کتاب سخنگو را تصویب کرد و یکسال بعد از آن تولید انبوه این محتوای صوتی آغاز شد. در آغاز این مسیر، شخصی به نام جی پی هارینگتون که در زمینه مردم شناسی فعالیت می‌کرد به آمریکای شمالی رفت و تاریخ قبایل بومی آمریکا را بر روی دیسک‌های آلومینیومی ضبط کرد. این مجموعه به عنوان یکی از اولین کتاب‌های گویا یا محتواهای آموزشی صوتی شناخته می‌شود.

کتاب صوتی، متن یک کتاب است که توسط یک یا چند گوینده خوانده می‌شود. این روخوانی حالت روایی دارد یعنی در واقع یک یا چند نفر در قالب شخصیت‌های داستان شروع به روایت قصه می‌کنند. این کار باعث می‌شود یک داستان مکتوب جان بگیرد و افراد بیشتری از آن استقبال کنند. کتاب صوتی در ابتدا به منظور سهولت زندگی نابینایان و سالمندان طراحی و با نام کتاب نابینایان منتشر شد. اما به مرور زمان برای مقاصد بیشتری مورد استفاده قرار گرفت. مهم‌ترین اهدافی که برای تولید محتواهای صوتی وجود دارد عبارتند از:

افراد نابینا و سالمندان: کتاب گویا یک بستر ایده‌آل برای آموزش و سرگرمی کسانی است که مشکلات بینایی دارند زیرا با استفاده از آن می‌توانند مطالعات خود را افزایش دهند چیزی که تا قبل از تولید محتواهای صوتی بسیار دشوار بود. کتاب صوتی به افراد این امکان را می‌دهد که معلومات بیشتری کسب کنند و از این طریق کیفیت زندگی خود را ارتقا دهند. سالمندان نیز با استفاده از کتاب صوتی می‌توانند به راحتی از محتوای کتاب، مجله و مقاله‌ها استفاده کنند.

 

 

آموزش به کودکان: همه کودکان قصه شنیدن را دوست دارند و به آن به چشم یک سرگرمی نگاه می‌کنند. بنابراین یکی از ابزارهای مفید برای آموزش کودکان، کتاب صوتی است. به عنوان مثال برای تقویت مهارت خواندن در کودکان می‌توان همزمان با پخش کتاب صوتی نوشته‌های کتاب را نیز به کودک نشان داد تا روش صحیح روخوانی متن را به خوبی بیاموزد. این کار علاوه‌بر اینکه دایره لغات کودک را گسترش می‌دهد باعث افزایش  مهارت‌های ارتباطی او نیز می‌شود. 

 

کتاب صوتی ابزاری مفید برای کتاب‌خوان‌ها و ناشران

* در زمان تولید کتاب گویا، گوینده فقط روخوانی نمی‌کند بلکه با تغییر صدا در هنگام خواندن کاراکترهای مختلف، فراز و فرود داستان را به خوبی رعایت کرده و باعث می‌شود مخاطب درک بهتری از روند داستان داشته باشد. به عبارتی گوینده کتاب صوتی برای جذاب شدن محتوا فقط روخوانی نمی‌کند بلکه در نقش کاراکترها فرو رفته و آن را بازی می‌کند.

* کتاب صوتی، یک همراه همیشگی برای دوست‌داران کتاب است. شما می‌توانید با نصب اپلیکیشین‌ کتاب صوتی هزاران کتاب را همراه خود داشته باشید. با توجه به این موضوع می‌توانید در موقعیت‌های مختلف مثل: پیاده روی، رانندگی، پخت غذا و ... از شنیدن کتاب صوتی لذت ببرید. علاوه‌بر این برای ضبط کتاب صوتی از موزیک‌های مرتبط با موضوع به عنوان زیر صدا و تکنیک صداگذاری بر روی فایل صوتی استفاده می‌کنند. که همین موضوع نیز باعث افزایش جذابیت آن برای مخاطبان می‌‍شود.

 

 

* گوش کردن به کتاب صوتی باعث می‌شود دقت بیشتری بر روی جزئیات کتاب داشته باشید. در واقع زمانی که شما یک داستانی را می‌شنوید همه مطالب آن را به خاطر می‌آورید. اما زمانی که کتابی را می‌خوانید ممکن است مطالب قبلی را فراموش کرده یا نتوانید ارتباط منطقی بین مطالب را درک کنید. به همین دلیل شنیدن کتاب صوتی نسبت به روخوانی از روی آن کتاب مزیت بیشتری دارد.

* کتاب صوتی دوست‌دار محیط زیست است. حتما تا به حال آمار سرسام‌آور درختانی که هر ساله به خاطر تولید کاغذ قطع می‌شوند را شنیده‌اید. ترویج استفاده از اپلیکیشن‌ کتاب صوتی به جای کتاب کاغذی از جمله رفتارهایی است که باعث کاهش این آمار و حفظ درختان می‌شود. شما می‌توانید با نصب این اپلیکیشن‌ها بر روی تلفن همراه یا کامپیوتر خود در عین اینکه کتاب‌های زیادی دارید به جلوگیری از قطع درختان و از بین رفتن اکوسیستم نیز کمک کنید.

 

تولید کتاب صوتی باعث افزایش سودآوری می‌شود

* کتاب‌های صوتی علاوه‌بر اینکه برای عموم افراد جامعه مفید هستند برای نویسندگان و ناشران نیز فواید زیادی دارند. اگر شما به عنوان یک ناشر یا نویسنده هنوز هم به تاثیر محتوای صوتی پی نبرده‌اید کافیست به صفحه  تولید کتاب صوتی سر بزنید تا از نحوه ساخت و تاثیرات آن مطلع شوید. در قسمت پایین مهم‌ترین نکاتی که در این رابطه وجود دارد را توضیح می‌دهیم.

 

 

* با ارائه نسخه صوتی کتاب، طیف جدیدی از افراد به مخاطبان شما اضافه می‌شوند. به طور مثال افرادی که به خواندن کتاب علاقه دارند اما به دلیل مشغله‌های زیاد فرصتی برای این کار پیدا نمی‌کنند با کمک این ابزار می‌توانند به راحتی از کتاب شما استفاده کنند. 

* روایت یک داستان توسط راوی یا گوینده باعث می‌شود شخصیت‌ها یا اتفاقات نوشته شده در آن کتاب جان تازه‌ای بگیرند. به طور معمول، همه افراد با شنیدن یک داستان ارتباط بهتری برقرار می‌کنند تا خواندن آن (زیرا در هنگام روخوانی احتمال خستگی چشم و کاهش تمرکز افزایش می‌یابد). بنابراین یکی از روش‌هایی که به فروش بیشتر کتاب‌ها کمک می‌کند تبدیل آن به فایل صوتی است. این استراتژی برای کتاب‌هایی که سالها از انتشار آن‌ها می‌گذرد و فروش آن‌ها افت کرده هم موثر است.

* بازار کتاب صوتی هنوز اشباع نشده! در حالت عادی اگر فقط به تولید کتاب چاپی اکتفا کنید احتمال اینکه کتاب شما در مدت کوتاهی مطرح شود و به محبوبیت برسد بسیار کم است. دلیل این مسئله این است که در بازار فروش کتاب الکترونیکی یا کاغذی آثار زیادی از نویسندگان مطرح وجود دارد که توجه عمده مخاطبان را به خود جلب می‌کند. اما چنین محدودیتی برای بازار فروش کتاب صوتی وجود ندارد زیرا با توجه به اینکه روز‌به‌ روز بر تعداد مخاطبان آن اضافه می‌شود هنوز ظرفیت آن اشباع نشده است.

 

اگر نیاز به تولید کتاب صوتی دارید...

با انتشار کتاب صوتی می‌توانید به راحتی کسب درآمد کنید. بسیاری از ناشران و نویسندگانی که هنوز نسخه صوتی کتاب‌هایشان را تهیه نکرده‌اند این طور فکر می‌کنند که  هزینه اجاره استودیوی ضبط مقرون به صرفه نیست. اما در واقع شما با تولید کتاب صوتی و فروش آن به افزایش سودآوری کتاب کمک می‌کنید. مهم‌ترین اتفاقی که در اینجا رخ می‌دهد این است که مراحل تولید کتاب صوتی به زمان کمتری نسبت به چاپ آن نیاز دارد. بنابراین شما می‌توانید با تولید و انتشار محتوای صوتی زودتر به درآمد برسید. اگر برای تولید کتاب صوتی نیاز به استودیوی ضبط صدا دارید می‌توان با ما در انعکاس تماس گرفته و با کارشناسان حوزه صوت مشورت کنید.

بیشتر بخوانید

دستگاه کتابخوان چیست ؟ فواید کتاب الکترونیک
دستگاه کتابخوان چیست ؟ فواید کتاب الکترونیک

کتاب الکترونیک دستگاهی شبیه به تبلت است اما در واقع تبلت نیست و دستگاهی با نور بهینه شده برای خواندن کتاب یا هر محتوای متنی است. کتاب الکترونیک وسیله‌ای است که شما می‌توانید با استفاده از آن چندین کتاب را همیشه همراه خود داشته باشید.

چگونه کتاب، پادکست و فایل صوتی خود را بفروشیم؟
چگونه کتاب، پادکست و فایل صوتی خود را بفروشیم؟

درآمدزایی از محتوای صوتی مهم‌ترین دغدغه کسانی است که با دید سرمایه گذای به این حرفه نگاه می‌کنند. برای کسب درآمد از تولید و فروش محتوای صوتی روش‌های مختلفی وجود دارد که آسان‌ترین‌ آن‌ها بارگزاری محتوا در اپلیکیشن‌های کتاب صوتی، سایت‌های دانلود، قرار دادن محتوا در پلتفورم‌های اجتماعی و آپلود محتوا در سایت شخصی است.

بهترین اپلیکیشن کتاب صوتی و پادکست برای آیفون و اندروید
بهترین اپلیکیشن کتاب صوتی و پادکست برای آیفون و اندروید

بهترین برنامه های کتاب صوتی برای اندروید و آیفون همان اپلیکیشن‌هایی است که کتاب، مقالات و هر محتوای صوتی مورد نیاز را به راحتی در اختبار شما قرار دهد. اپلیکیشن‌های کتاب صوتی آیفون و اندروید در کنار تشابهاتی که با یکدیگر دارند دارای امکانت و ویژگی‌های متفاوتی هم هستند که ما در اینجا به طور مختصر هر کدام را توضیح داده‌ایم.

پادکست چیست ؟ تفاوت پادکست با کتاب صوتی
پادکست چیست ؟ تفاوت پادکست با کتاب صوتی

به فایل‌های صوتی که در اپلیکیشن‌های پخش محتوای صوتی قابل آپلود و دانلود هستند پادکست گفته می‌شود. این فایل‌ها به صورت اپیزودی و در چندین قسمت منتشر می‌شوند و می‌توانند شامل هر محتوای متنی مثل داستان، شعر، خبر و... باشند.

دیدگاه ها

  1. ابراهیمی

    تا حالا به این موضوع که ناشرا میتونن از کتاب صوتی پول در بیارن توجه نکرده بود.

  2. homeira

    ممنون از مطلب خوبتون

  3. محمد

    تولید کتاب صوتی حدودا 100 صفحه چقدر هزینه داره؟

    1. Enekas

      سلام وقت بخیر بستگی به خیلی موارد داره مثل این که گوینده رو خودتون هماهنگ میکنید یا تمایل دارید ما انجام بدیم. برای مشاوره رایگان با استودیوی ما تماس بگیرید: ۰۲۱۲۲۸۴۴۸۴۶

  4. شبرنگ تهرانی

    خیلی از این مطلب خوشم اومد! واقعن کمک کننده بود، بعنوان یک علاقه‌مند به کتاب باید بگم همه اطلاعاتی که گفتید درست‌اند! امیدوارم بستری مهیا بشه که همه نویسنده‌های خوب، بیان و این کار رو بکنن

دیدگاهتان را بنویسید

از کجا شروع کنم؟

ما گوش دادن رو خوب تمرین کردیم

برای این که بتونیم کار شما رو خوب انجام بدیم، باید بتونیم نکات مد نظر شما رو خوب گوش کنیم.
برای همین، اولین قدم صحبت کردن ما با همدیگه است.

۰۲۱-۲۲۸۴۴۸۴۶